Hugo og Anni

Hundeskolen er en tegneserie om børnene Hugo og Anni og deres tre hunde. Bogen er opdelt i små kapitler, med stigende sværhedsgrad.

Hundeskolen er tænkt som en begynderlæsebog for børn i første klasse og har derfor mange lydrette ord, men indeholder også en del ikke-lydrette ord. Disse ord er markeret med grønt første gang de læses. Dette er valgt for at barnet kan være opmærksom på, at her kommer et ord, der kan kræve voksenhjælp. Lange ord er desuden også delt i stavelser, for at hjælpe barnet med afkodningen.

En traditionel tegneserie er oftes skrevet med store bogstaver. I Hundeskolen er der brugt små bogstaver, som er det, de fleste børn i første klasse øver sig i at genkende, læse og skrive.

I Hundeskolen ligner teksttypen den håndskrift, som børnene kender og lærer i skolen. Dette er valgt for at skabe så få forhindringer som muligt for den usikre læser. Dygtige læsere lærer hurtigt nye skrifttyper at kende og har ikke noget problem med at tyde bogstaverne (f.eks “a” skrives”a”). Men for usikre læsere, kan dette være en ekstra udfordring, der er med til at skabe vanskeligheder med læsningen.

De få lange ord der er i teksten, er delt i stavelser første gang de skal læses. Der deles efter de almindelige staveregler, da det er dem de fleste børn bruger, når de f.eks klapper stavelser. For nogle ord vil det didaktisk give mere mening et dele efter grundledet, som f.eks læs-e eller fin-e, men da børnene også kommer til at læse ord som lære (lær-e), hvor e’et ikke siger samme lyd som i læse, så vil det give mere forvirring omkring fonemernes udtale, hvis man vælger at dele ordene efter grundledet og endelsermorfemer.

Når jeg anvender tegneserier som læsebøger har mine elever først læst tegneserien “Fi og Fo” fra Læsebobler. Her lærer de at læse lydrette- samt lydnære ord, men de lærer også hvordan man læser en tegneserie. Det vil derfor ikke være svært for dem at gå videre og læse Hundeskolen. Har man brugt traditionelle læsebøger inden man læser Hundeskolen, er det vigtigt, at den voksne giver sig tid til at fortælle, hvordan man læser en tegneserie. Altså at man starter i øverste venstre hjørne og derefter læser taleboblerne i læseretningen. Dette er ikke noget man kan regne med at børn ved af sig selv.

Der er børn, der kan have svært ved at overskue en tekst og derfor har brug for at noget af teksten bliver afskærmet, når de læser. Dette er ikke en udfordring jeg har oplevet, når jeg anvender tegneserier til læsning. De små talebobler, giver en naturlig afgrænsning og holder fokus på det stykke tekst der skal læses. Så selvom der er mange flere distraktorer i tegneserier, så opleves det ikke som et problem for læseren. Tværtimod. Her er det ok at stoppe op og kigge på billederne og bruge dem aktivt som en del af historien.

Der er mange fordele ved at bruge tegneserie til begynderlæsningen. Tegneseriernes

multimodale udtryk kan være en stor hjælp for barnets afkodning. Tegningerne understøtter teksten og kan derfor hjælpe barnet på vej til at få læst ordet korrekt. Lige så vigtig er det også at acceptere at mange børn kæmper med at lære at læse. Disse børn har endnu mere glæde af tegneseriernes modalitet og kan endda “læse” en tegneserie uden at læse ordene. En af de vigtigste faktorer, som spiller ind på et barns læsefærdighed er, ud over læseafkodning også, læseforståelse. Altså evnen til at forstå tekstens indhold (at læse på linjen, mellem linjen og bag om linjen) samt at kunne drage inferenser.

Tegneserier som Hundeskolen kan hjælpe med den første træning i læseforståelse. Billederne og taleboblerne gør det lettere for barnet at forstå, hvad der sker i historien. De kan bl.a. se karakterernes ansigtsudtryk og dermed bedre forstå følelser, som ellers kunne være svære at beskrive, når ordforrådet er begrænset.

Sidst men ikke mindst spiller læseglæde også ind på et barns mulighed for at udvikle en stærk læsefærdighed. Børn, der kæmper med læsning, mister hurtig læselysten og vil oftes læse mindre og mindre. Børn med gode læsefærdigheder, finder ofte også en stor glæde ved at læse og vil derfor automatisk selv læse meget og dermed blive endnu bedre til at læse. For at undgå at en svag læser skal miste lysten til at læse, er det derfor vigtig at bevare læselysten og troen på at man kan. Jeg har erfaret, at mine elever har en høj motivation og glæde ved at læse tegneserier som “Fi og Fo” og Hundeskolen. Jeg håber andre børn også vil finde glæde ved at lære at læse gennem tegneserier.

Bestil bogen direkte fra forlaget.
Bogen koster 199,- og forsendelsen er 60,-
Send en besked med titel på bogen/bøgerne du ønsker og skriv din adresse,
Indsæt beløbet på konto: 3675 4000463.

Afgiv din bestilling i dag

    Dit fulde navn (skal udfyldes)

    Din e-mail (skal udfyldes)

    Dit telefonnummer (skal udfyldes)

    Dine oplysninger og eventuel besked